Històric
Temes de recerca 2017-2018
- CREACIÓ D’UNA APP: Aleix Giménez, Enric Aguilar, Sergi Bigas, Yovan Irenov
- LA GAMIFICACIÓ: Paula Vilaró, Bruna Pagès, Aina Costa, Natàlia, Laura Creus
- EVOLUCIÓ DEL ROL DE LA DONA: Clàudia Torrents, Elvira Domingo, Gisela Marcos, Júlia Serrabassa
- AUTISME: Guillem Mas, Paula Contreras, Berta Ballus, Cristina Formentí, Maria Galan
- CREACIÓ D’UN CURTMETRATGE: Xevi Gálvez, Oriol Puig, Gerard Mancera, Roger Vilaró
- CONSTRUINT UN PATINET: Joaquim Vila, Marc LLobet, Martí Terricabras, Roger Company, Pol Lledó
- BULLYING: Berta Garcia, Maria Calvo, Alba Font, Adrián Veiga
- HOMOSEXUALITAT I HOMOFOBIA: Clàudia Rodriguez, Jana Riera, Ivet Almaida, Irina Fontarnau, Laura Vinyets
- IMMIGRACIÓ: Gerard Navarro, Michell Vivas, Paula Comas
- MAÇONERIA: Guillem Codina, Jordi Bayés, Aida Tarradellas, Romà Iturrioz, Biel Burrieza
- SERRALLONGA: Dídac Alonso, Josel Güell, Marc Font, Roger Casanovas
Temes de recerca 2016-2017
- Violència de gènere. M. Tsalani, A. Forcada, M. Sala, G. Prat, M. Barnils, P. Rubau (H. València).
- Les Drogues. C. Hans, A. Veiga, B. Turró, I. Baños, J. Solasegalés, L. Higueruelo. (M. Guardiola)
- Cansat, Vedruna a l’espai. M. Gómez, E. Vivas, A. Pujol, G. Boleda. (M. Vilaró )
- Sincrotró. A. Garriga, M. Boix, R. Salom, P. Serra. ( M. Miguela).
- La història dels rallis . E. Pardo, A. Efimov, O. Pérez, M. López. ( P. Rifà).
- Desenterrant la història. A. Zamora, J. Raurell, A. Coll, J. Martínez, C. Pujol ( M.Petanàs ).
- La vampira del Raval. G. Cilleros, R. Molist, Víctor de la Osa, J. Clarós, I. Gassol, P. Codina. ( E. Puig).
- Land Rover. ( Martí A, Oriol M, Albert A, Aleix C, Guillem M, ( J. Espel).
- El secret de la Coca-Cola. G. Palau Ribas, A. Abad, J. Cabrera, P. Vila ( N. Pedraza ).
- Més enllà de la mort. (Aina P. Gisela T, Aina P., Júlia C. Laura A. (Manel Miguela)
- Criminologia. Roger C, Guillem R, Jordi P, Ferran J, ( P. Rifà)
- Delinqüència: Clàudia P, Irlanda C, Marta C, Berta G, ( J. Ginesta )
Temes de recerca 2015-2016
- Del desconeixement a la cinquena potència mundial. E.Ferrer, A.Pérez, O.Molist, E.Esposa. (L.Boeck).
- I tu, què recordes. J.Clapés, J.Ausió, Y.Moragues, M.Duran. ( S.Montfort).
- Tens por? G.Bean. B.Salau, P.Grasa, X.Vilardell. (R.Pous).
- Emociona’t. M.Romeu, C.Mas, M.Pujadas, M.Arumí. (M.Guardiola).
- Animals en extinció. J.Pérez, R.Serrabassa, E.Catalán, B.Ges. ( M.Miguela, O.Mas).
- La imaginació: un diamant en brut. J.Pratdesaba, N.Armengou, A.Carrasco ( M.Bou ).
- Més mar, menys terra. E.Sánchez, O.Ocaña, O.Sardà, N. Pérez, P.Quintana. ( O.Mas).
- Maltractament animal. I. Martínez, M. Tsalani, D. Fernández, O. Montmany. A.Panyella, B.Aguilar( L. Ortega).
- Les cèl·lules mare. P. Bascuñana, A.Pla, O Valls, A.Mas ( M. Miguela ).
- Youtube. J.Cutrina, C.Sánchez, K.Talib ( T. Gómez)
- Emboliquem-nos. P.Colomer, I.Varela, M.Grandío, M.Ròdenas ( E.Puig)
Temes de recerca 2014-2015
- Com seria una Catalunya independent: M. Portet, P. Molas, S.Oliva, P. Pacheco, S. Gonzàlez.
- Pluja de colors: E.Ausió, C. Pratdesaba, B. Vidal, M. Caro.
- Intel·ligència humana: M. Marrero, B Bayés, L.Bassas, X. Codina. A. Casanovas.
- L’esquizofrènia: A. Alarcón, C. Coma-cros, A. Oliva, S. Oliver.
- Els quadrucòpters: E. Capdevila, B. Diaz, A. Garrido, A. Moretó, A. Parodi.
- Gastronomia mundial: A. Bayés, G. Perarnau, G. Perarnau, R. Blanco, X. López.
- Musical~ment: J. Cussó, C. Fernández. E. González, L. Mas.
- Movie- Gum: J. Sans, J. Orra, F. Calvet, M. Salvans.
- El món fotogènic: Y. Luque, A. Del Rio, S. Khacha, A. Rojas
- La Síndrome de Down: S. De Palomar, E. Escribano, A. comas, J. Navarro, K. Maymouni
Temes de recerca 2013-2014
-Robòtica: X. Sánchez, A. Oriolm, E. Molist, R. Romeu (Miquel Vilaró)
-Atemptats: P. Vinyets, M. Vilasis, Pol Jiménez, A. Pladevall (Lourdes Boeck)
-Rere les càmeres: R. Orra, J. Térmens, M. Gibaja, A. Rodríguez (Ester i Pep Simón)
-El comportament humà: A. Alcázar, J, vila, N. Capdevila, J. Mombiedro (Montse i Manel)
-El Bullying: S. Ricardo, A. Aragonès, P. Barnils, G. Ausió (Núria P)
-Il·lusions òptiques: E. Bargalló, M. Pujades, G. Quintana, Cuchi,P.Cabrera (Ester Puig)
-El paper de la dona al món laboral: I. Taheri, N. Fernández, P. Fernández, M. Montero (Lourdes)
-La felicitat: M. Carrasco, M. López, T. Gràcia, M. Pagès, P. Jordà (Mireia Bou)
-La por: I. Carretero, A. Rodas, M. Sánchez, O. Colomo, A. Masramon (Marcela Guardiola)
– Publicitat: R.Cilleros, G.Capdevila, X.Company, M. Guell ( Núria Pedraza )
– Serrallonga: M.Molist, A. Moya, T. Domínguez, P.Dalmau, E. Forcada (Lourdes)
Temes de Recerca 2010-2011
- El deute extern (Jelloul, Marc B, Eduard C. ) Magda
- Les Drogues. Els centres de desintoxicació (Marina M, Sara R ) Núria P.
- La maternitat d’Elna ( Alba S, Laia V, Berta V ) Lourdes B.
- Com afecetn les marques en els adolescents? ( Marc A, Xevi T, Isaac S, Marco B. ) Núria P.
- El son ( Cristina S, Sara M, Mireia C, Aida P ) Hemi, Manel.
- El món de les emergències mèdiques ( Guillem S, Jèssica A, Guillem B ) Manel.
- La Revolució Industrial a Barcelona ( Adrià V, Julio, Marc V ) Lourdes, Ester
- Les vacunes: són bones? Anna C, Carla C, Aida C, Sergi S ) Manel.
- La Guerra Civil a Tona ( Aleix M, Albert R, Aurora M, Elisabet C ) Lourdes.
- Les energies renovables: construcció d’un braç mecànic ( Albert A, Pere S, Aleix P, Narcís O, Marc C ) Miquel V.
- Història dels videojocs ( Xavier P, Carles F, Pol P, Àlex V ) Ester P.
- Què és l’art? ( Clàudia C, Silvia F,Marina T, Aida Font ) Ester.
- Transtorns psicològics ( Cindy P, Tània C, Sara A, Glòria M ) Manel
- Fundació esportiva Tona ( Guillem G, David M, Aitor G, Aranau V,) Ester P.
Temes de Recerca 2009-2010
- Disminució aus migratòries( O. Mas )
- Fonts d’Osona( L. Ortega )
- Biotecnologia i medicina( M.Miguela )
- Malalties minoritàries ( M. Miguela )
- Els fongs; utilitats, malalties, drogues. ( M.Miguela )
- La casa intel·ligent i renovable ( M. Vilaró )
- La cirugia estètica ( M. Vilaró)
- La influència de la publicitat ( N. Pedraza )
- Tribus urbanes ( E. Puig )
- Adolescents ( E. Puig )
- El món laboral i la recerca de feina ( E. Puig i M. Miguela )
- Història de Tona ( L. Boeck )
- Sobre les estrelles (E. Puig )
- La conquesta de la Lluna (P. Rifà )
a) Presentació del treball de recerca per part del professorat. (2h) 9 i 10 desembre
b) Confecció de grups de treball. Tria de tema i plantejament d’objectius. Avantprojecte (3h) 16 i 17 desembre
c) Desenvolupament del treball de recerca. (15h) Del 10 de gener al 21 de febrer
d) Editar el teu treball a presentar (3h) Del 17 i 18 febrer
e) Presentar el treball enquadernat ( 2 còpies ) 28 de febrer
f) Prepara i/o assajar la presentació (2h) 25 de febrer i 3 de març
g) Presentar oralment el treball de recerca per a ser avaluat. (4h) 4 de març
Què avaluarem del vostre treball escrit
- L’índex
- Els arguments i la motivació que us han portat a fer aquest projecte.
- La formulació i/o hipòtesi del vostre treball
- Estructura coherent del treball
- Aprofundiment del tema
- L’exposició de les vostres conclusions
- La riquesa bibliogràfica, webgrafia i annexos.
Presentacions
Nom del treball | Tutor treball | Professor convidat | Tutors de 4t | |
8.35-8.50 | Robòtic | VILARO | LAURA | MONTSE/MANEL |
8.55-9.10 | Serrallonga | ESTER PUIG | LAURA | MONTSE/MANEL |
9.15-9.30 | Rere les càmeres | ESTER PUIG | LAURA | MONTSE/MANEL |
9.35-9.50 | La por | MARCELA | PEP RIFÀ | MONTSE/MANEL |
9.55-10.10 | El paper de la dona en el franquisme | LOURDES | PEP RIFÀ | MONTSE/MANEL |
10.15-10.30 | Atemptats terroristes | LOURDES | PEP RIFÀ | MONTSE/MANEL |
11.05-11.20 | La felicitat | MIREIA BOU | NOEMI | MONTSE/MANEL |
11.25-11.40 | Il·lusions òptiques | ESTER PUIG | NOEMI | MONTSE/MANEL |
11.45-12.00 | La publicitat | NÚRIA P | NOEMI | MONTSE/MANEL |
12.05-12.20 | El bulling | NURIA P | ESTER | MONTSE/MANEL |
12.25-12.40 | El comportament humà | MIREIA SABATÉ | ESTER | MONTSE/MANEL |
Presentació Projecte de Recerca
Què és un projecte de recerca?
– Està dirigit per un professor/a – tutor/a.
– Es presenta per escrit (paper, digital,…) i oralment.
– S’avalua tenint en compte l’actuació durant la realització del treball, l’informe escrit i la presentació oral.
– El projecte de recerca tindrà la consideració d’una matèria optativa.
Escull un àmbit genèric d’estudi
Temes d’investigació
Tipus d’investigació
Comença la Recerca
Índex provisional
Calendari
Bibliografia
Llegeix
Observa
Treu Conclusions
Internet
Escriu el Treball
Com redactar?
Parts del treball
Citacions i notes a peu de pàgina
Referències bibliogràfiques
Criteris gràfics
Prepara l’exposició
Prepara-la
Exposa
Comença la recerca
Això suposa pensar molt bé l’estructura del treball. Com? Sempre a partir de la teva hipòtesi: els diferents capítols han d’anar ordenats a respondre pregunta inicial. Sinó, sobren.
– En un primer capítol convé fer un estat de la qüestió: què se sap d’aquest tema, precisions terminològiques, etc.
– Després vindrà el resultat de la teva investigació bibliogràfica, i a continuació, se s’escau, de l’experimental.
– La conclusió serà el moment de respondre a la qüestió plantejada des d’un bon començament.
– Després vindran la bibliografia i, si s’escauen, els apèndixs.
Calendari
– Lectura bibliografia
– Activitats secundàries: enquestes, entrevistes, visites, etc.
Bibliografia
– La teva recerca bibliogràfica ha de començar buscant les fonts primàries, aquelles que tracten directament el teu tema: si estudies El senyor dels anells has de trobar les edicions de l’obra de Tolkien, preferiblement en llengua original i, si existeix, una edició crítica –aquella que reprodueix amb la màxima exactitud possible el text original, tot justificant el perquè-.
– Després hauràs de trobar les fonts secundàries, aquelles que estudien les fonts primàries; en l’exemple anterior: llibres i articles sobre El senyor dels anells.
– Com les trobaràs? Primer pots buscar en repertoris bibliogràfics i en revistes bibliogràfiques sobre el teu àmbit d’estudi. Els tens sobre tot a les biblioteques, i alguns a internet.
Després has de buscar en les bibliografies dels llibres que vagis trobant.
Consulta també els catàlegs temàtics de las biblioteques. Ara pots fer-lo amb moltes mitjançant internet.
I així aniràs construint la teva bibliografia. Et suggerim que facis servir aquesta base de dades per recollir les dades de totes les obres i articles que trobis.
Observa
Si inclous una part experimental, aquesta deu començar amb una bona observació, que et proporcioni un conjunt de dades que puguis després analitzar.
La recollida de dades es pot fer de moltes maneres:
Has de saber utilitzar el medis d’observació adients (per mesurar el soroll, enregistrar un so, etc.)
I has de preparar uns fulls de registre per anotar de manera ràpida i clara les dades observades, de forma que puguis després analitzar-les tranquil·lament.
– Una enquesta és un seguit de preguntes formulades a diverses persones.
– Les preguntes poden ser tancades (sí o no) o obertes (molt difícils de quantificar, són més pròpies d’una entrevista).
– Les preguntes poden ser sobre fets (quan va néixer?) o d’opinió (està d’acord amb la intervenció militar a Iraq?).
– Les preguntes han ser molt clares.
– S’han d’evitar les preguntes indiscretes i les que condicionen la resposta (deveu estar contra la pena de mort, oi?).
– S’ha de preservar l’anonimat dels enquestats.
– L’enquesta requereix haver seleccionat una mostra suficientment representativa de població, bé triada segons certes característiques (homes, dones, joves, estudiants, etc.), bé a l’atzar.
Una entrevista és un seguit de preguntes, principalment obertes, formulades a una persona.
S’ha de preparar bé, però sabent que durant l’entrevista es poden afegir preguntes improvisades a partir del desenvolupament de la conversa.
Convé realitzar l’entrevista sense interrupcions, deixant temps per respondre, sense discutir amb l’entrevistat, ni sotmetent-lo a un interrogatori.
L’entrevista s’ha d’enregistrar correctament (no oblidis comprovar que funcioni bé el magnetòfon)
Quan transcriguis l’entrevista no pots modificar el que ha dit l’entrevistat; convé llavors que li facis arribar el text perquè el revisi.
Si l’observació directa no és suficient, pots recórrer a un experiment. Això vol dir crear una situació artificial, planificant unes proves per poder influir sobre determinades variables, i observar a continuació els resultats.
Un experiment permet controlar molt més els fets què un vol observar, però també pot restar espontaneïtat.
I si en l’observació directa eren importants els mitjans, aquí encara més: un experiment requereix fer servir uns instruments molt precisos, perquè això és precisament el que caracteritza l’experimentació.
Treu Conclusions
Tant la investigació bibliogràfica com la investigació experimental no són suficients sense una interpretació intel·ligent dels seus resultats. Pensa només en els percentatges d’unes eleccions i com els interpreten els diversos partits.
Per interpretar els diferents resultats has de recordar contínuament la pregunta inicial, la teva hipòtesi, i tractar de respondre.
Si has fet servir experiment amb valors quantitatius, hauràs d’utilitzar l’estadística per relacionar matemàticament aquests resultats, trobant la moda, mitjana, desviació típica, etc. Però aquestes dades estadístiques també les hauràs d’interpretar intel•ligentment.
Sí, però… De vegades podràs respondre sí. De vegades podràs respondre no. Però moltes vegades hauràs de precisar: sí, aquesta és la causa normal d’aquesta conducta, però en determinades condicions pot ser aquesta altra…
Això implica ser molt honrat en la teva conclusió. Si veus que tens certesa d’una cosa, afirma-la amb rotunditat. Si veus que és probable, manifesta quina probabilitat té. Si penses que potser és així, però que és possible el contrari, digues-ho amb franquesa. I si et quedes amb al dubte i no saps quina és la resposta a la teva hipòtesi, millor que busquis una altra.
-Has d’utilitzar un vocabulari tècnic i precís. Evita els recursos literaris (no escrius una novel•la) i els mots buits o massa genèrics.
-Fes servir un to neutre: el que importen són les idees que exposes, no la teva autobiografia.
-La lectura no ha de ser pesada: frases i paràgrafs breus, evita les digressions (inclusió de discursos sobre temes paral·lels per a després tornar al fil expositiu), les repeticions innecessàries…
-Cal comprovar l’ortografia, la morfologia i la sintaxi.
-I torna a llegir tranquil·lament tot el que has escrit. Segur que trobes algun error.
La coberta ha de ser sòbria.
S’han d’indicar aquestes coses:
– tipus de treball: Treball de recerca
La coberta no es té en consideració per a la numeració de les pàgines.
Aquesta pàgina ja compta en la paginació, però el numero 1 no es posa.
Ha d’incloure tots els capítols, apartats i subapartats, que apareixeran amb la mateixa tipografia que en el cos del treball.
La introducció serveix per presentar la teva investigació: perquè vas escollir el tema, quina és la hipòtesi, com has plantejat la recerca (metodologia), parts del treball i, si s’escau, agraïments.
De cap manera has de mostrar la resposta a la hipòtesi, és com si al començament d’una pel·lícula de suspens diguessis qui és l’assassí.
Un segon capítol podria ser el resultat de la teva investigació BIBLIOGRÀFICA, i en tercer, si s’escau, de l’EXPERIMENTAL. Però reconec que això és molt genèric, i que dependrà molt de la naturalesa del teu treball.
Has d’obrir nova pàgina només quan comencis un capítol, no quan comencis un apartat o subapartat.
-També pots aprofitar per fer un resum del treball, però pensa que la conclusió no és principalment un resum sinó una resposta.
-I convé que acabis amb una valoració del treball: importància de la conclusió a la que has arribat, portes que se t’obren a noves investigacions, etc.
-La conclusió, com la introducció, no es numera.
La Valoració. En aquest apartat hauràs de valorar la importància del teu treball, les coses apreses, els aprenentatges, si t’has sentit a gust, les noves expectatives que se’t poden obrir a partir d’aquesta recerca …
-Després de la conclusió ve la bibliografia.
-Es pot dividir en: repertoris bibliogràfics, fonts primàries i fonts secundàries.
-Ha d’estar ordenada alfabèticament pels cognoms dels autors.
-S’ha d’evitar citar obres que no tenen res a veure amb el treball, o aquelles que no hagis consultat.
Tot allò que per la seva extensió no hagis pogut incloure en el cos del treball, perquè hauria fet la seva lectura molt feixuga, ho pots posar en annexos o apèndixs: qüestionari d’una enquesta, reproducció íntegra d’una entrevista, text complet d’un document estudiat, quadre cronològic, construcció d’una maqueta, un model, il·lustracions, etc
Criteris gràfics

-Fes servir fulls blancs de format A4 vertical, preferiblement per una cara.
-Pots utilitzar un tipus de lletra pel text principal i un altre pels títols. La mida habitual serà d’uns 11-12 punts. La de citacions o notes a peu de pàgina d’uns 9-10 punts.
-No deixis mai sola una línia d’un paràgraf ni al final ni al començament de pàgina.
-És recomanable escriure la numeració de les pàgines centrada a la part inferior de la pàgina.
-Recorda que la coberta no compta, i que la pàgina núm. 1 no es posa.
-El text principal l’has d’escriure en lletra rodona.
-La lletra negreta s’utilitza només per als títols de capítols i apartats.
-La lletra versaleta es fa servir per escriure en les referències bibliogràfiques els cognoms dels autors.
-La lletra cursiva o itàlica s’utilitza per:
– es poden escriure amb lletres si són del zero al nou, sense decimals, percentatges o mesures (quatre euros són el 5 % de 80 euros)- però les altres quantitats s’escriuen en xifres (i s’ha de mantenir una uniformitat; l’exemple anterior seria millor així: 4 euros són el 5% de 80 euros)- una data completa s’escriu: el dia en xifres, el mes en lletres, l’any amb les xifres completes (27 de gener de 2004).
Internet
Aquestes adreces et poden ser molt útils:
Biblioteques
Diccionaris
Altres treballs de recerca
Buscadors
Bibioteques:
Biblioteques de les Universitats de Catalunya
Biblioteques de la Província de Barcelona
Biblioteques de Catalunya
Diccionaris:
Reial Acadèmia de la LLengua espanyola
Diccionari castellà de sinònims i antònims
Enciclopèdia catalana
Traductors:
castellà-català
Anglès, francès i català-castellà
Enciclopèdies:
Wikipedia en catalàWikipedia en castellà
Enciclopedia libre en castellano
Enciclopedias.com
Enciclopèdia britànica
Mapes i atles
Mapes
Referències bibliogràfiques i webgrafia
Fragments de llibre:
– Cardona, Ramon. Cómo se comenta un texto fílmico. 2ª ed. Madrid: Cátedra, 1991
-Reina Hernández, J. “Diseño y construcción de plantas piloto”. Ingeniería química, (1999) 359, p. 141-149
– FOIX, Luís.”Esto es Europa”. La Vanguardia, 22 de enero 1992, p. 15
Són una aportació interessant en el teu treball, però només has de citar quan sigui oportú: per introduir un text que analitzaràs o per confirmar una idea que acabes de exposar.
-Les citacions han de ser fidedignes. No pots canviar res. Si vols afegir un comentari teu fes-ho amb claudàtors [com faig ara].
-Les citacions les has de posar entre cometes: “signe doble format por unes cometes d’obertura i unes de tancament”.
-La citació s’acaba amb una crida, o número en superíndex, que remet a la nota a peu de pàgina, on s’indica d’on s’ha estret la citació. Si la crida es fa quan hi ha un signe de puntuació, s’ha de posar després d’aquest signe.1
-A vegades no es fa servir aquest sistema, sinó que entre parèntesi s’indica l’autor, l’any de l’obra que citem i la pàgina, deixant que el lector busqui a la bibliografia quina obra és (B. RUSSELL, 1948, p.33).
Les notes a peu de pàgina serveixen per indicar d’on s’ha estret una citació, fer breus digressions, definir termes, etc.
-El tipus de lletra ha de ser més petit que el del text principal
-És preferible posar les notes a peu de pàgina i no al final del capítol o en un apèndix, perquè complica molt la seva lectura, i algunes poden ser molt interessants.
-Les referències bibliogràfiques a les notes a peu de pàgina no han de ser completes, perquè ja estan així a la bibliografia final; només cal indicar l’autor, l’obra i la pàgina: B. RUSSELL, Human Knowledge. Its Scope and Limits, p.33.
-Quan una citació és exactament de la mateixa obra i pàgina que l’anterior no cal posar autor, obra i pàgina, sinó Idem.
-Quan una citació és de la mateixa obra que la citada en la nota anterior, però d’una altra pàgina, no cal posar autor i obra, sinó Ibid. (en el mateix lloc) i indicar la pàgina: Ibid., p.33.